Mar 5, 2012

Makan, Jangan Sampai Jadi Najis

Suatu petang sedang aku asyik menikmati kepekatan secawan kopi, datang seorang tua bersama keluarganya memilih untuk makan di sebelah meja ku. Aku sekadar menyapanya dengan salam dan melemparkan secebis senyuman.

"Assalamualaikum". Sapaku perlahan.
"Waa'laikum salam" jawabnya penuh hemah.

Matanya melilau mencari pekerja restoran. Ditunggu sekian lama baru lah datang seorang pemuda menyapanya untuk mengambil pesanan makanan.

"Maaf pak cik, ramai orang tadi. Tak cukup tangan saya nak melayan. Pak cik nak makan apa?"
"Tidak mengapa" Ujarnya lembut dan sopan. Pak Cik tersebut memandang dan bertanyakan isteri dan anak-anaknya.

"Erm..bagi kami nasi goreng ayam dan air milo suam". Isteri dan anaknya mengangguk tanda setuju.
"Baiklah pak cik. Tunggu sebentar ya". Pemuda tersebut beredar sambil melemparkan senyuman.

"Restoran apa ni? Bagus betul service" Desis hati ku. Pertama kali aku singgah di restoran ini membuatkan hati aku lapang. Suasana kedai yang ceria bertemakan warna hijau sangat kena dengan seleraku. Ditambah lagi dengan pekerja restoran yang berhijab sempurna dan pemuda-pemuda yang tampak soleh.

Layanan yang diberikan pekerja restoran tersebut sungguh mesra dan menyenangkan. Terserlah adab dan keperibadian yang baik ditonjolkan oleh pekerja-pekerjanya. Dalam kesabaran melayan kerenah pelanggan yang pelbagai, pemuda dan kesemua pekerja restoran tersebut masih mampu melemparkan senyuman.

Ya..senyuman itu mendatangkan kesenangan kepada sesiapa yang memandang. Lebih-lebih pula senyuman
dari pekerja restoran wanita di situ. Pasti membuatkan sesiapa sahaja terkena virus senyuman yang meleret. "Huh..cukup, jangan nak perasan" bentak hatiku.

"Dik, kira semuanya. Berapa ringgit semua sekali?" kata pakcik tadi dengan berhemah.
"Baru sahaja sampai dah nak kira? Pak cik makan dahulu, selesai makan baru saya akan kira jumlahnya".
Anganku dikejutkan dengan sapaan pemuda tadi. Dia kembali menghantar makanan yang dipesan pak cik sekeluarga di sebelah mejaku.
"Tidak boleh!" Kata pak cik tersebut sedikit keras. "Saya orang Muslim. Kami mesti bayar apa yang kami makan ini barulah ianya akan menjadi halal untuk kami menelannya".

Aku sekadar menelan air liur. Terkedu sebentar. "Ada juga orang yang masih menjaga soal makan minum sampai tahap begini?" desis hatiku. Kagum.
"Err..err, baiklah Pak Cik. Saya kirakan semuanya sekarang". balas pemuda tadi sedikit gugup.
Barangkali pemuda tersebut juga merasa terkedu dengan permintaan pak cik itu sekeluarga. Isteri pak cik tersebut hanya tersenyum memandang wajahku yang sedari tadi terlopong dengan kata-kata suaminya sebentar tadi. Dalam hati ku berbisik dan timbul persoalan yang besar dalam fikiranku atas kejadian sebentar tadi. Selama ini pun aku akan makan dahulu baru membayarnya. Sudah menjadi kebiasaan. "Sama juga rasanya kalau makan dahulu baru bayar". Hatiku berbisik kecil.

Pak cik tersebut seolah-olah mengerti apa yang bermain di fikiran ku sebentar tadi. Ditenungnya wajahku sambil tersenyum sinis. Barangkali tahu aku sedang malu.

"Dik, jangan terkejut. Pak cik memang akan bayar dahulu sebelum menelan makanan yang akan pak cik berikan pada keluarga pakcik. Takut-takut nanti makanan jadi tidak halal dimakan. Kadang-kadang kita selalu membayar dengan harga yang murah berbanding apa yang kita makan. Sesetengah orang tu ada yang tidak mahu mengaku apa yang di ambil dan dimakannya. Bukankah makanan yang dimakan itu akan menjadi darah daging kita?" Kata pakcik dengan tenang membuatkan aku semakin bertambah malu.

Aku terlopong mendengar ceramah spontannya. Ya, memang selama ini aku seakan sudah terbiasa dengan 'peradaban' begitu. Makan dahulu baru bayar. Ada juga yang mengurangkan kuantiti makanan yang di ambilnya hanya kerana mahu membayar dengan harga yang murah. Ada juga yang terlupa dengan apa yang dimakannya. Bayar sekadar apa yang di ingati. Yang selebihnya menjadi apa? Hutang? Atau makanan yang haram? Dan yang lebih teruk dari itu apabila aku terlihat juga sesetengah dari orang Islam yang makan tetapi tidak membayar apa yang dimakannya. Beredar dengan selamba sahaja tanpa ada sedikit perasaan pun terhadap perkara halal haram dan apa yang dimakannya. Mungkin bagi mereka ini sekadar perkara kecil yang boleh di maafkan tetapi bagi Allah SWT ianya merupakan perkara yang membawa kepada dosa.

Allah SWT berfirman dalam Surah al Baqarah ayat 16 yang bermaksud :

“Hai manusia! Makanlah dari apa-apa yang ada di bumi ini yang halal dan baik, dan jangan kamu mengikuti jejak syaitan kerana sesungguhnya syaitan itu musuh yang terang-terangan bagi kamu.”

Tambah pakcik tersebut "Kita jarang nampak kasih sayang Allah dalam makanan yang kita makan. Dalam rezeki yang Allah SWT turunkan itu ada ihsan dan rahmat. Mengapa kita kotorkan rezeki tersebut dengan menjadikannya makanan yang haram? Bukankah api neraka itu akan membakar daging kita yang menelan benda-benda yang haram? Berhati-hatilah selepas ini. Jangan sampai jadi najis". Ujar pak cik berseloroh.

"Astaghfirullahal a'zim. Ya Allah...terima kasih kerana menemukan aku dengan satu pelajaran yang sungguh bermakna hari ini". Desis hatiku perlahan memohon keampunan dari kesilapan lampau. Mungkin ada sebelum ini yang aku tidak bayar dan lupa tentang apa yang aku telan.

Moga-moga Allah SWT ampunkan kesalahan aku yang lepas. Sesungguhnya aku jahil dan tidak mengetahui pada waktu itu. Lantas aku panggil pekerja restoran tersebut dan membayar harga secawan kopi yang ku hirup dan sepinggan nasi yang ku makan sebentar tadi.

"Kak,berapa semua sekali ya? Senyuman ku mulai melerat. Ahh..virus kembali menyerang.
"RM8.40 bang". Jawab pekerja wanita tersebut sambil membalas senyumanku tadi.
"Hai...makanan dah halal jangan haramkan yang lain. Haha". Seloroh pakcik bila melihatku yang tersenyum sedari tadi.



4 comments:

ummu mujahid said...

best :)

AbuZarinHarun said...

Syukran :)

Aimi Syahirah said...

Tapi tak paham o yang last sekali tu .

"Hai...makanan dah halal jangan haramkan yang lain. Haha".

Princess ashyqeen said...

best,,sometimes kita xsedar bnda2 cmny kita selalu terlepas pandang;) gud info!

Post a Comment

Artikel Terbaru Artikel Terdahulu Home